Allmänna villkor

Allmänna villkor

Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller för uppdrag avseende redovisnings-, rådgivnings- och andra tjänster (”Uppdraget”) som EKOtid AB, org. nr 559077-6562, (”Uppdragstagaren”) åtar sig att utföra för uppdragsgivarens (”Uppdragsgivaren”) räkning. Uppdragstagaren och Uppdragsgivaren benämns nedan var för sig som ”Part” och gemensamt som ”Parterna”.


Dessa allmänna villkor utgör, tillsammans med det skriftliga uppdragsavtalet och andra eventuella skriftliga överenskommelser, Parternas avtal (”Avtalet”).


Vid eventuella motstridigheter mellan å ena sidan det skriftliga uppdragsavtalet eller annan skriftlig överenskommelse och å andra sidan dessa allmänna villkor ska det skriftliga uppdragsavtalet eller annan skriftlig överenskommelse ha företräde.


Uppdragets omfattning

Uppdragets närmare omfattning regleras i det skriftliga uppdragsavtalet eller annan skriftlig överenskommelse mellan Parterna.


Uppdragstagarens åtaganden

Uppdragstagaren ska utföra Uppdraget med sådan skicklighet och omsorg som följer av tillämpliga lagar, förordningar och föreskrifter samt för Uppdragstagaren gällande god yrkessed i branschen.

Uppdragstagaren ansvarar inte för slutsatser eller rekommendationer baserade på felaktig eller bristfällig information från Uppdragsgivaren eller tredje man som Uppdragsgivaren anvisat. Till undvikande av missförstånd innebär detta, till exempel, att uppdragstagaren inte ansvarar för arbete som utförts – eller uppgifter som tillhandahållits - av en av uppdragsgivaren anlitad

konsult, vars uppdrag Uppdragstagaren tagit över. 


Personuppgifter

Inför antagandet av och med anledning av Uppdraget kan Uppdragstagaren, eller annan som anlitas av Uppdragstagaren, komma att insamla, använda, överföra, lagra eller på annat sätt behandla information som kan avse en identifierad eller identifierbar fysisk person (”Personuppgifter”) i de jurisdiktioner de bedriver verksamhet. Uppdragstagaren åtar sig att behandla Personuppgifterna i enlighet med de krav som följer av gällande rätt. Uppdragsgivaren ansvarar för att uppgifterna som hanteras är korrekta och uppdaterade.


Avrapportering

Om Uppdraget innefattar leverans av dokument fullgör Uppdragstagaren Uppdraget genom att leverera slutdokument (i pappersform och/eller elektronisk form) till Uppdragsgivaren i enlighet med vad som har överenskommits i Avtalet. Dokumenten kan utgöra råd och rekommendationer i rapporter, mötesanteckningar, korrespondens, utlåtanden samt andra handlingar upprättade på Uppdragsgivarens begäran


Under Uppdragets utförande och på begäran av Uppdragsgivaren kan Uppdragstagaren komma att muntligen (vid telefonsamtal eller möten) och mer informellt lämna svar på direkta frågor eller i övrigt lämna kommentarer. Eftersom detta kan innebära en kort kommentar till ett komplicerat problem där Uppdragstagaren inte har tillgång till fullständig och korrekt information, blir Uppdragstagaren inte ansvarig förrän svaret eller kommentaren bekräftats skriftligen.


Utkast till dokument som Uppdragstagaren tillhandahåller Uppdragsgivaren utgör inte Uppdragstagarens slutliga ställningstagande. Uppdragstagaren ansvarar inte för eventuella skador som kan uppkomma på grund av att Uppdragsgivaren i något avseende har förlitat sig på ett utkast.


Utlägg

Utöver arvode har Uppdragstagaren rätt till ersättning för utlägg och kostnader i samband med Uppdraget, såsom bl.a. ansöknings- och registreringsavgifter samt utlägg för resor, kost och logi.


Mervärdesskatt

Uppdragsgivaren ska betala Uppdragstagaren den mervärdesskatt eller skatt av annat slag som ska tas ut med anledning av Uppdraget.


Fakturering och betalningsvillkor

Om inte något annat särskilt avtalats i det skriftliga uppdragsavtalet eller annan skriftlig överenskommelse ska följande gälla. Uppdragstagaren fakturerar Uppdragsgivaren löpande baserat på det arbete som utförts och de utlägg som gjorts. Uppdragstagaren kan alternativt fakturera Uppdragsgivaren a conto månadsvis eller kvartalsvis baserat på uppskattat arvode för Uppdraget. Uppdragsgivaren ska betala senast trettio (30) dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning tas dröjsmålsränta ut enligt räntelagen (1975:635).


Försenad betalning

Om Uppdragsgivaren inte betalar en fordran i rätt tid, har Uppdragstagaren rätt att omedelbart avbryta Uppdraget till dess den utestående fordran jämte dröjsmålsränta är till fullo betald, och Uppdragstagaren är då fri från ansvar för en försening eller annan skada som kan bli följden av avbrottet. Uppdragstagaren har rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om Uppdragsgivaren efter mer än trettio (30) dagar efter betalningspåminnelse ännu inte betalat. Motsvarande gäller om Uppdragsgivaren inte i tid betalar för något annat uppdrag som Uppdragstagaren utfört.


Tystnadsplikt

Respektive Part förbinder sig att inte lämna konfidentiell information om Uppdraget till utomstående, inte heller information om den andra Partens verksamhet och angelägenheter, utan den andra Partens skriftliga samtycke. Uppdragstagaren äger dock rätt att lämna konfidentiell information, i den mån det erfordras för att Uppdraget ska kunna utföras. Uppdragstagaren svarar för att eventuella underkonsulter är bundna av denna tystnadsplikt.


Med konfidentiell information avses varje råd och upplysning, i muntlig eller skriftlig form, av teknisk, ekonomisk eller kommersiell art som utväxlats mellan Parterna i samband med Uppdraget eller som någon av Parterna på något annat sätt får kännedom om med anledning av Uppdraget, med undantag för sådana råd och upplysningar som a) är allmänt kända eller kommer till allmän kännedom på något annat sätt än genom brott mot tystnadsplikten ovan, eller b) en Part tagit emot från tredje man som inte är bunden av tystnadsplikten ovan eller mottagande Part självständigt tagit fram eller redan känner till.


Oaktat vad som framgår ovan omfattar Parternas sekretessåtagande inte a) avslöjande av information till följd av ett bindande och slutligt domstols- eller myndighetsbeslut, b) avslöjande av information till följd av tillämplig lag, förordning eller professionell skyldighet. Uppdragstagaren har vidare rätt att lämna konfidentiell information till försäkringsbolag eller juridiska rådgivare inför eller i samband med ett rättsligt förfarande i den mån det krävs för att Uppdragstagaren ska kunna ta tillvara sina rättmätiga intressen.


Uppsägning på grund av avtalsbrott m.m.

Part får genom ett skriftligt meddelande säga upp Avtalet med omedelbar verkan, om den andra Parten bryter mot villkoren enligt Avtalet, avvikelsen är av väsentlig betydelse och rättelse inte har skett inom trettio (30) dagar från det att Parten skriftligen begärt rättelse. Någon begäran om rättelse behöver dock inte lämnas om det skäligen kan antas att Uppdragsgivaren inte kommer att vida rättelse med anledning av Uppdragstagarens begäran.


Vid förändring av Uppdragsgivarens ägarförhållanden har Uppdragstagaren har rätt att säga upp Avtalet med omedelbart.


En Part får vidare genom ett skriftligt meddelande säga upp Avtalet med omedelbar verkan, om den andra Parten inte kan betala sina skulder eller har konkursförvaltare, företagsrekonstruktör eller likvidator utsedd eller om det finns skäl att anta att något sådant kommer att inträffa.


Uppdragstagaren får genom ett skriftligt meddelande säga upp Avtalet med omedelbar verkan om det avser redovisningsuppdrag och det visar sig att redovisningen kan antas innehålla väsentliga fel, brister eller oegentligheter och rättelse inte har skett inom trettio (30) dagar från det att Uppdragstagaren skriftligen begärt rättelse. Någon begäran om rättelse behöver dock inte lämnas om redovisningen innehåller oegentligheter eller om det skäligen kan antas att Uppdragsgivaren inte kommer att vidta rättelse med anledning av Uppdragstagarens begäran.


Arvode vid uppsägning

Vid uppsägning av Avtalet ska Uppdragsgivaren betala Uppdragstagaren arvode, utlägg, kostnader för underkonsulter och andra kostnader som Uppdragstagaren enligt Avtalet är berättigad till fram till upphörandetidpunkten.

 

Reklamation

Uppdragsgivaren ska utan dröjsmål skriftligen till Uppdragstagaren reklamera sådana fel eller brister i utförandet av Uppdraget eller en del av Uppdraget som Uppdragsgivaren upptäcker eller bort upptäcka. Reklamationen ska innehålla tydliga uppgifter om felets eller bristens art och omfattning. Uppdragsgivarens rätt till skadestånd eller avhjälpande är förverkad om reklamationen inte görs inom skälig tid. Uppdragsgivaren har inte rätt att innehålla belopp som inte direkt avser reklamerat arbete, eller underlåta att i övrigt fullgöra sina åtaganden.


Efter en reklamation eller anmärkning ska Uppdragstagaren beredas tillfälle att inom skälig tid avhjälpa felet eller bristen – om detta är möjligt – innan Uppdragsgivaren kräver ersättning. Om Uppdragstagaren avhjälper felet eller bristen inom skälig tid ska Uppdragsgivaren inte ha rätt till annan kompensation.


För att skadeståndskrav ska kunna göras gällande mot Uppdragstagaren, ska Uppdragsgivaren först göra en reklamation enligt ovan och därefter framställa skadeståndskraven skriftligen senast inom tolv (12) månader efter reklamationen.





Uppdragsgivarens åtaganden

Uppdragsgivaren ska på begäran av Uppdragstagaren utan dröjsmål tillhandahålla sådan komplett och korrekt information som behövs för Uppdragets genomförande.


Under Uppdragets utförande ska Uppdragsgivaren se till att Uppdragstagaren utan dröjsmål får löpande information om eventuella förändringar i förutsättningarna för Uppdraget.


För att Uppdragstagaren ska kunna genomföra Uppdraget inom de uppsatta tidsramarna eller i övrigt inom rimlig tid och med bibehållen kvalitet, ska Uppdragsgivaren säkerställa att Uppdragsgivarens personal finns tillgänglig för att ge Uppdragstagaren den assistans som Uppdragstagaren rimligen kan begära.


Uppdragsgivaren ska omedelbart underrätta Uppdragstagaren om förändrade ägarförhållanden.


Åtgärder enligt lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism

Uppdragstagaren har vissa skyldigheter enligt lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Uppdragsgivaren ska utan dröjsmål lämna den information som Uppdragstagaren efterfrågar och informera Uppdragstagaren om de förändringar som sker vad gäller Uppdragsgivarens företrädare och verklig huvudman i förhållande till den information som lämnats till Uppdragstagaren inför antagandet av Uppdraget. Vid misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism är Uppdragstagaren skyldig att rapportera misstankarna till Polismyndigheten. Uppdragstagaren kan inte hållas ansvarig för skada som förorsakats Uppdragsgivaren, direkt eller indirekt, till följd av att Uppdragstagaren fullföljer sin lagstadgade skyldighet.


Bemanning

Uppdragstagaren åtar sig att bemanna Uppdraget med personal på ett sådant sätt att Uppdragstagarens åtaganden uppfylls. Uppdragstagaren äger rätt att byta ut personal under uppdragstiden.


Uppdragstagaren har rätt att anlita underkonsulter förutsatt att dessa är lämpliga för att utföra Uppdraget. Uppdragstagaren svarar för underkonsultens arbete som sitt eget och har rätt till ersättning för arbete som utförts av underkonsulten.


Rekrytering

Uppdragsgivaren förbinder sig att under den tid som Uppdraget pågår och sex (6) månader efter att det upphört inte – varken direkt eller indirekt genom någon annan – verka för att anställa någon hos Uppdragstagaren som varit involverad i Uppdraget.


Om Uppdragsgivaren under den ovan nämnda tidsperioden anställer någon från Uppdragstagaren som har varit involverad i Uppdraget, ska Uppdragsgivaren betala en ersättning motsvarande konsultens månadslön gånger tre till Uppdragstagaren.


Arvode, utlägg m.m.

Arvodet för Uppdraget kommer att debiteras enligt de beräkningsgrunder som anges i det skriftliga uppdragsavtalet. Om sådana beräkningsgrunder saknas, kommer Uppdragstagaren att debitera ett skäligt arvode.


Ökade arbetsinsatser som är en följd av att Uppdragsgivaren brustit i sina åtaganden, till exempel genom att tillhandahålla ofullständig eller bristfällig information alternativt ofullständigt eller bristfälligt material eller tillhandahållit informationen eller materialet för sent, ingår inte i det beräknade arvodet.


Prisjusteringar

Uppdragstagaren har rätt att för löpande uppdrag göra sådana prisjusteringar som anges i det skriftliga uppdragsavtalet. Om detta saknas i det skriftliga uppdragsavtalet ska Uppdragstagaren ha rätt att göra sådana prisjusteringar som kan hänföras till allmänna pris- eller kostnadsförändringar.


Rätt till resultatet

Uppdragsgivaren har inte rätt att till tredje man sprida eller låta tredje man använda sig av eller förlita sig på material som tillhandahålls av Uppdragstagaren inom ramen för Uppdraget, till exempel slut- och delrapporter, men även övrigt material, som tas fram under Uppdraget (”Resultatet”), i vidare mån än vad som följer av Avtalet. Uppdragstagaren får utan begränsning i tid och rum återanvända eller nyttja innehållet i Resultatet av Uppdraget i andra uppdrag, förutsatt att Uppdragstagarens sekretessåtaganden enligt Avtalet inte åsidosätts.


Vad som anges ovan under denna rubrik gäller dock inte när Resultatet utgör räkenskapsinformation.


Immateriella rättigheter

Uppdragstagaren behåller äganderätten till alla immateriella rättigheter, såväl sådana som Uppdragstagaren innehar före Uppdraget som sådana som utvecklas under Uppdraget. Uppdragsgivaren får dock använda sig av immateriella rättigheter ägda eller utvecklade av Uppdragstagaren för att kunna tillgodogöra sig Resultatet av Uppdraget, men inte i vidare mån än vad som följer under rubriken ”Rätt till resultatet”.


Om Uppdraget omfattar eller berör immateriella rättigheter som Uppdragsgivaren innehar och som under Uppdragets gång modifieras eller utvecklas genom insatser från Uppdragstagaren, behåller Uppdragsgivaren äganderätten till dessa rättigheter fullt ut. Uppdragstagaren får dock – om inte något annat avtalas – återanvända eller nyttja den kunskap och know-how som Uppdragstagaren genom sina insatser tillfört Uppdragsgivaren, förutsatt att åtagandena avseende sekretess inte åsidosätts.

Ingendera Part får använda den andra Partens varumärken, logotyp eller andra kännetecken utan uttryckligt och skriftligt samtycke


Avtalstid och uppsägning

Avtalet börjar gälla från den dag som anges i det skriftliga uppdragsavtalet eller från den dag Uppdraget påbörjas om något startdatum inte anges. Om inget annat avtalats gäller Avtalet tills vidare. En Part får, om inget annat avtalats, genom skriftligt meddelade säga upp Avtal som gäller tillsvidare med tre (3) månaders uppsägningstid.


Ansvarsbegränsningar

Uppdragstagaren är inte ansvarig för en skada som beror på svensk eller utländsk lag eller myndighetsåtgärd, krigshändelse, terrorism, IT-attacker, strejk, blockad, bojkott, lockout, pandemi, brand eller annan olycka, naturkatastrof eller störningar i IT-, tele- eller eldistributionen eller någon annan liknande omständighet som inte kunnat förutses.


Uppdragstagaren har inget ansvar för följderna av författningsändringar eller omtolkningar som görs efter det datum som Uppdragstagaren avrapporterat Uppdraget eller en relevant del av Uppdraget.


Uppdragstagarens sammanlagda ansvar för alla skador, förluster, kostnader och utgifter i Uppdraget är begränsat till det högsta av antingen två (2) gånger avtalat arvode för Uppdraget enligt Avtalet eller fem (5) gånger det prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) som gällde när Avtalet träffades. För Uppdrag som löpt under längre tid än tolv (12) månader ska avtalat arvode för Uppdraget utgöras av det genomsnittliga årsarvodet fram till tidpunkten för skadehändelsen..


Uppdragstagaren är inte i något fall ansvarig för bortfall av produktion, utebliven vinst eller någon annan indirekt skada eller följdskada av något som helst slag. Uppdragstagaren har inte heller rätt till prisavdrag eller annan ersättning än skadestånd med de begränsningar som gäller enligt Avtalet.


Tredjemansskada

Om inte något annat avtalats är resultatet av Uppdraget avsett att endast användas av Uppdragsgivaren, och därför accepterar Uppdragstagaren inte något ansvar gentemot tredje man eller någon utomstående som försöker utnyttja, dra fördel av eller förlita sig på det arbete som Uppdragstagaren utfört i Uppdraget.


Uppdragstagaren ska hållas skadeslös av Uppdragsgivaren för varje form av krav på ersättning som tredje man riktar mot Uppdragstagaren – innefattande Uppdragstagarens egna kostnader på grund av tredjemanskrav – till följd av att Uppdragsgivaren gjort Resultatet av Uppdraget, eller någon del därav, tillgängligt för tredje man.


Övrigt

Avtalet utgör hela överenskommelsen mellan Parterna rörande Uppdraget. Det ersätter och upphäver varje tidigare förslag, korrespondens, överenskommelse eller annan kommunikation, skriftlig som muntlig.


Ändringar och tillägg till Avtalet ska vara skriftliga och vederbörligen undertecknade av Parterna för att vara giltiga.


Om någon bestämmelse i Avtalet konstateras ogiltig, ska detta inte innebära att Avtalet i sin helhet är ogiltigt. I den mån ogiltigheten påverkar en Parts rättigheter eller skyldigheter, ska i stället skälig jämkning ske.


Tillämplig lag

Svensk lag, med undantag för dess lagvalsregler, ska tillämpas på Uppdraget.


Tvistelösning

Tvister med anledning av Uppdraget ska avgöras av svensk allmän domstol